Effectieve aanpak van stress en burn-out met mindfulness

“You cannot control the waves, you can only learn to surf them.”

JON KABAT-ZINN (grondlegger Mindfulness)

Mindfulness helpt om rust te vinden

Veel mensen ervaren stress. Stress is in onze samenleving gemeengoed geworden. Dat kan werkstress zijn, maar stress kan ook gemakkelijk ontstaan in je privéleven. Als stress een vast patroon wordt, kan dat zelfs uitmonden in een burn-out. Mindfulness helpt om de stress te verminderen en rust terug te brengen in je leven. Door aandacht, ontspanning en meditatie.

Er is inmiddels steeds meer wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van mindfulness, zowel bij genezing van psychische klachten als voor gezonde mensen. Het wetenschappelijke artikel “Mindful-based Stress Reduction for Stress Management in Healthy People” komt onder andere met de volgende conclusies:

* Mindfulness blijkt een effectief middel voor het verminderen van de symptomen van burn-out ,stress en het vergroten van flexibiliteit, aanpassingsvermogen, welzijn en emotionele stabiliteit.

* Mindfulnesstrainingen leiden bij gezonde personen tot vermindering van stress, piekeren en angst en vergroting van het empathisch vermogen en zelfcompassie

Wat is Mindfulness?
Ze zeggen dat mindfulness staat voor het helemaal wakker zijn en zonder (voor)oordeel kunnen waarnemen wat er in het hier-en-nu plaatsvindt. Dit klinkt simpel, maar blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk. Met onze gedachten zijn we nooit in het hier en nu, en altijd in het verleden of in de toekomst. Vaak krijgen we zaken hierdoor maar half mee en doen we (te)veel op de automatische piloot. Dit gaat ten koste van de unieke ervaring van het nu. Tenslotte is oordelen een intrinsiek onderdeel van de menselijke geest. Het weglaten van een oordeel leidt tot een milde en vriendelijke grondhouding.

Burnout en stress met mindfulness

Wat levert Mindfulness op?

1.Mindfulness helpt leren omgaan met moeilijke emoties.

2.Mindfulness helpt bevrijden van dwangmatige gedachten (piekeren).

3.Mindfulness helpt accepteren wat niet kan veranderen.

4.Mindfulness helpt om je niet mee te laten slepen in de drukte van alle dag.

5.Mindfulness helpt leren luisteren naar je hoofd en je HART.

6.Mindfulness helpt voor meer balans in werk en persoonlijke leven.

Doelgroep

In mijn individuele therapie sessies , bied ik 1-op-1 mindfulness aan voor iedereen :

* die persoonlijke ontwikkeling belangrijk vindt en actief in het leven staat.

* die last heeft van stress, spanning, onrust, burn-out, vermoeidheid, slaapproblemen, angst of depressieve klachten.

* die bewuster wil leven, in balans vanuit het hart en hoofd.

* die de kracht van meditatie wil leren kennen en meer wil genieten van het moment.

Ben je geintereseerd in een een persoonlijk traject of heb je vragen dan neem gerust contact met mij op voor de mogelijkheden.

Ook bied ik via De Spreng voor training en diepgaande ontwikkeltrajecten een aanbod in groepsverband of anders. info@despreng.energy